Anlegget ble høytidelig åpnet høsten 2018 og fyller åtte 20 fots konteinere og kan yte 16 megawatt effekt – nok til å forsyne en liten by med strøm.
For oppdragsgiveren, havnedirektør Halvard Aglen i Kristiansand, var det viktigst at landstrømanlegget er kraftig nok til å håndtere de største cruiseskipene på de sju hav, eksempelvis avbildede Carnival Cruise Lines «Regal Princess». Dette er et skip som forsynes med 8 megawatt effekt fra land og kan dermed slå av motorene sine under landligge og spare kristiansandslufta for et betydelig CO2-utslipp.
Det var spenning i lufta da anlegget ble koplet på høsten 2018. Heldigvis fungerte det perfekt. For oss har dette vært et utfordrende prosjekt; et mission impossible made possible, uttalte en stolt havnesjef Aglen.
Rejlers med på laget
Rejlers har vært med på laget hele veien. Samarbeidet med Kristiansand havn begynte i 2016 da Rejlers og Rejlers bisto i arbeidet med bestillingen av et lavspent landstrømanlegg til containerskip og offshore-installasjoner. Det danske firmaet PowerCon vant anbudet med en brilliant løsning; kraftelektronikk i stedet for tunge og dyre transformatorer.
– Suksessen i Kristiansand førte til at PowerCon tok initiativet til et nytt pionerprosjekt; å bygge Europas største høyspente landstrømanlegg i samme havn. På bakgrunn av det gode samarbeidet i det første prosjektet, ble Rejlers valgt som konsulent for Kristiansand havn.
Trond Sikveland, eiendomssjef i Kristiansand havn, sier han er glad for å ha Rejlers med på laget.
Rejlers har bistått med konsesjonssøknad for anlegget og med generell elektroteknisk rådgivning underveis. Samarbeidet med Rejlers fungerte utmerket.
40 millioner kroner
Landstrømanlegget er et prøveprosjekt som har fått rundt 40 millioner kroner i støtte fra EUs Horizon 2020 innovasjonsprogram. PowerCons anlegg leverer 11 kV spenning med 60 hertz frekvens. Det er bygget i henhold til den internasjonale høyspent IEC 80005-1 standard, som sikrer at flest mulige skip kan seg koble til. EUs mål er at det blir en felles standard for landstrøm som alle skip tilpasser seg.
Underveis i prosessen fant Agder Energi en god løsning på hvordan en skulle forsterke forsyningen ut til Lagmansholmen for at kristiansanderne skulle ha lys i lampa når cruiseskip koplet seg til landstrømanlegget.
Anlegget krever mye effekt, men vi har vist vilje og evne til å utvikle denne løsningen. Sammen har vi demonstrert for andre at dette lar seg realisere, sa daværende direktør Svein Are Folgerø i Agder Energi Nett under åpningen av anlegget.
Miljøprosjekt
Hvert år kommer mellom 50 og 60 cruiseskip til Kristiansand. Selv om ikke alle har mulighet for å koble seg på landstrøm, blir det stadig flere skip som får slikt mottaksanlegg om bord. Bellona-leder Frederic Hauge sier det kommer til å bety mye for miljøet.
Et cruiseskip har flere tusen passasjerer og energibehov tilsvarende en småby. En dags landligge tilsvarer utslippene fra 13.000 dieselbiler i døgnet.Dette anlegget er et eksempel som vi skape presedens langs kysten og muliggjøre flere lignende anlegg, sa Hauge under åpningen.