Avtalen omfatter detaljprosjektering og bygging av elektro- og automasjonsanlegg i prosjektet E6 Storhove – Øyer, hvor AF Gruppen er godt i gang med anleggsarbeidene.
Strekningen, på nærmere én mil, inkluderer blant annet den 2,7 kilometer lange Fåbergtunnelen. Avtalen omfatter også opsjon for tilsvarende arbeid i prosjektet E6 Roterud – Storhove. Denne 23 kilometer lange strekningen, hvor utførelsesfasen enda ikke er i gang, inkluderer blant annet Vingnestunnelen på 4,2 kilometer, samt tre store kryssområder. Begge tunnelene bygges med to løp, og utformes for toveistrafikk.
Gjennomføres som totalunderentreprise
AF Gruppen har i tilbudsprosessen gjennomført evalueringer av tilbydere, med mål om å inngå en samlet kontrakt for både prosjektering og bygging av elektro- og automasjon for begge prosjektene i Innlandet. Evalueringene er utført med grunnlag i pris og kvalitetskriterier for tilbyderne.
- Vi har hatt som intensjon å samle planlegging og utførelse i samme kontrakt for E6-prosjektene, og er veldig tilfreds med både tilbudsprosess og konsortiet som vi har inngått kontrakt med. Bakgrunnen for at vi valgte totalunderentreprise er å sikre et tett samspill mellom elektroentreprenør og prosjekterende, og vi har tro på at entrepriseformen vil medføre de mest innovative, robuste og optimale løsningene for prosjektet. Vi er godt i gang med samarbeidet, og har store forventninger til gjennomføringen, sier Kristian Nilsplass, prosjektleder for AF Gruppen.
Dette er ikke første gang selskapene Aventi Installation og Rejlers samarbeider. Selskapene har hatt prosjektsamarbeid i mange år, både for små og store prosjekter.
- I samarbeid har vi vunnet og levert flere prosjekter gjennom en årrekke. Dette er alt fra mindre vegprosjekter, til tilsvarende store veg og tunnelprosjekt som er vunnet som totalunderentrepriser. Gjennom en slik kontrakt har vi stort handlingsrom og optimaliseringsmuligheter, som gir positive effekter for prosjektet i sin helhet, byggherre og trafikant, sier Terje Hundere, daglig leder i Aventi Group. I Aventi setter vi innovasjon høyt og det har vært viktig for oss å utvikle konsepter i tråd med utviklingen i markedet, og som skaper bærekraftige verdier for alle parter. Tildeling av flere store prosjekt den siste tiden bekrefter at vi har lykkes med vår strategi. Sammen med Rejlers sin unike kompetanse innen samferdsel har vi funnet vinnerformelen, sier Hundere.
Omega Holtan AS ble kjøpt av Rejlers AS i 2022, og ble med dette del av et større teknisk rådgivermiljø.
- Etter oppkjøpet fortsetter vi å bygge videre på de nære kunderelasjonene som vi har hatt i Omega Holtan, samtidig som våre kunder har økt sikkerhet når det kommer til kapasitet, soliditet og robusthet, som del av noe større. Med vår spisskompetanse innen elektro og automasjon sørger vi for at trafikksikkerhet og driftssikkerhet ivaretas og leveres til riktig kostnad, kvalitet og med effektiv gjennomføring for utførelse. Jeg er stolt av å se at våre strategier lykkes og at vi vinner på kvalitetskriterier som gir merverdi i tilbudsfase, og gir trygghet for våre kunder, sier divisjonsdirektør i Rejlers, Ragnar Holtan.
Detaljprosjekteringen gjennomføres modellbasert med høye krav til digitalisering.
– Prosjektarbeidet skal utføres modellbasert og med bruk av VDC (Virtual Design and Construction). Dette er verktøy som muliggjør at vi kan synliggjøre og hente ut optimaliseringsgevinster mer effektivt. I godt samarbeid med Norconsult så designer vi et veganlegg for fremtiden, hvor vi henter ut høye miljøgevinster gjennom målrettet arbeid for å redusere klimaavtrykket – Sier avdelingsleder i Rejlers Thomas Haugen
Aventi og Rejlers er i tillegg til E6 Innlandet, også i gang med å realisere E39 Lyngdal øst – Lyngdal vest.