Hopp til innhold

– Vi kan nå ta på oss hele jobben med eltilsyn, fra planlegging og gjennomføring til rapportering. En del av pakken er et skreddersydd datasystem for tjenesten, slik at nettselskapene slipper å drifte sitt eget system, sier Asbjørn Hilde, daglig leder i Rejlers Elsikkerhet AS.

Det nye systemet strømlinjeformer kontakten med nettkunden og kan brukes til å velge ut de mest aktuelle tilsynsobjektene i samarbeid med Det lokale eltilsyn.

Alle nettselskaper er pålagt av myndighetene å gjennomføre årlige tilsyn av et visst antall elanlegg til både privat- og næringslivskunder. Mange netteierne velger å kjøpe inn tilsynstjenesten, men har sine egne databaserte tilsynssystemer. Det betyr at Rejlers Elsikkerhet AS og andre aktører som leverer tilsynstjenester, må forholde seg til ulike dataverktøy.

Hilde tror mange nettselskaper vil være interessert i å få levert en totalpakke på eltilsynstjenesten.

– Det blir enklere både for oss og kunden. Med vårt eget skreddersydde datasystem for eltilsyn kan vi utføre tjenesten raskere og mer effektivt til en lavere pris. Nettselskapene sparer tid og kostnader som ellers ville gått med til å drifte sine egne systemer, sier Hilde.

For tilsynsingeniøren fra Rejlers blir systemet et skreddersydd verktøy for jobben som skal gjøres ute i felten. Det vil også kvalitetssikre valget av hvilke elektriske anlegg som skal kontrolleres, basert på en konkret risikovurdering.

Unngår bomturer
Jan Cato Hovde, kvalitetssjef hos Rejlers Elsikkerhet AS, har vært sentral i arbeidet med det nye datasystemet. Han er overbevist om at det vil bidra til betydelige besparelser.

– Vi har gått gjennom prosessen, og ser at vi bruker mye ekstra tid når vi må jobbe på den enkelte kundes tilsynssystem. Kvaliteten på disse systemene varierer, og ikke alle er like oppdaterte. For eksempel er det ofte svakheter i bookingsystemene, slik at nettkunder som har mottatt varsel om tilsyn, ikke får meldt fra dersom datoen ikke passer. Dermed blir det ofte bomtur for våre tilsynsingeniører, sier Hovde.

I enkelte tilfeller har antall bomturer kommet opp i nærmere 30 prosent, noe som forsinker og fordyrer tilsynstjenesten. Til syvende og sist blir det kunden som må ta regningen. Systemløsningen fra Rejlers har blant annet en bookingmodul som gjør kommunikasjonen med huseiere og bedrifter enklere og reduserer antall bomturer.

Styrker konkurranseevnen
Markedet for eltilsynstjenester stiger og utgjør i dag rundt 400-500 millioner kroner årlig. En del nettselskaper gjør tilsynsjobben selv, mens oppdrag for rundt 250 millioner kroner er konkurranseutsatt. Rejlers Elsikkerhet AS er en betydelig aktør i dette markedet, og utfører tilsynstjenester for over 40 millioner kroner hvert år.

Hilde og Hovde tror deres totalløsning vil gi Rejlers et konkurransefortrinn i kampen om nye tilsynsoppdrag fra de 130-140 netteierne rundt omkring i landet.

– Med vårt eget tilsynssystem kan vi levere en komplett tilsynstjeneste, hvor systemet støtter opp om tilsynsingeniørens daglige gjøremål. Dermed vil vi kunne utføre tjenesten mer effektivt og til en lavere pris enn våre konkurrenter. Vi opplever stor interesse i markedet for denne løsningen. Netteiere får en enklere hverdag, og vi får et bedre verktøy for å gjøre tilsynsjobben. En vinn vinn situasjon, sier Hilde og Hovde.

Foto: Kjell Inge Søreide

Kontaktperson

Asbjørn Hilde
Daglig leder Rejlers Elsikkerhet AS
asbjorn.hilde@rejlers.no
+47 911 47 042

Flere nyheter

Rejlers AS

Besøksadresse

DEG 16, Dronning Eufemias gate 16 0191 Oslo

+47 22 33 66 33

Se kart

Rejlers Elsikkerhet AS

Besøksadresse

DEG 16, Dronning Eufemias gate 16 0191 Oslo

+47 958 23 000

Se kart

KANtech AS

Besøksadresse

Storgata 11 0155 Oslo

+47 991 52 180

Se kart

AJL AS

Besøksadresse

Innspurten 1 B 0663 Oslo

+47 917 68 952

Se kart

Hamar

Besøksadresse

Torggata 52 2317 Hamar

+47 951 95 314

Se kart

Rejlers Elsikkerhet

Besøksadresse

Kjøita 18 4630 Kristiansand

+47 958 23 000

Se kart

Kristiansand

Besøksadresse

Kjøita 18 4630 Kristiansand

+47 917 14 600

Se kart

Arendal

Besøksadresse

Stoaveien 15c 4848 Arendal

+47 476 69 494

Se kart

Lyngdal

Besøksadresse

Stasjonsgata 26 4580 Lyngdal

+47 917 69 019

Se kart

Stavanger

Besøksadresse

Vestre Svanholmen 12 4313 Sandnes

+47 958 23 000

Se kart

Sarpsborg

Besøksadresse

Tuneveien 89 1712 Grålum

+47 900 46 238

Se kart

Tønsberg

Besøksadresse

Åshaugveien 68 3170 Sem

+33 34 99 99

Se kart

Trondheim

Besøksadresse

Baard Iversens veg 7 7037 Trondheim

+ 73 84 18 40

Se kart