Dagens krav til registrering av luftfartshindre kom i 2014. Forskriften krever dokumentasjon av faste eller midlertidige installasjoner som er en fare for luftfarten. Etter flere ulykker med luftspenn, blant annet småflyulykken i Kåfjorddalen i 2010 og helikopterulykken ved Sollihøgda fire år senere, ble det det fremmet forslag om en ytterligere innskjerping av kravet til hva som skal registreres.
Registrering av det som er strukket i luften
Derfor endres forskrift om rapportering, registrering og merking av luftfartshinder fra 1. juli 2022. Før 1. januar i 2025 skal de aller fleste ledninger, kabler og vaiere som er strukket i luften være registret i det nasjonale registeret, der høyere luftfartshindre allerede er registrert.
Omfattende arbeid
De nye kravene har økt behovet for bistand til både fysisk registering av luftfartshindre og til å legge inn korrekt dokumentasjon i Nasjonalt register over luftfartshindre. Dette omfattende arbeidet som ligger foran eierne av luftfartshindre er en engangsforeteelse. Rejlers Energy har allerede hjulpet flere eiere med deres registrering.
Mange har mangelfull informasjon
Mange eiere har i dag mangelfull informasjon om hvor strekene går, og feilmarginen for plassering på kartet er maksimalt fem meter. Derfor bistår Rejlers Energy med sin kompetanse på selve registreringen inn i det nasjonale registeret, samt tilgang på ressurser som kan gjennomføre arbeidet med den fysiske registreringen.