Hopp til innhold
Hackaton - Broen til et smartere samfunn

Stortinget har lenge hatt en ambisjon om en ferjefri E39 mellom Trondheim og Kristiansand, da det er av stor verdi for Norge å få flere og større sammenhengende bo, service og arbeidsmarkeder langs kysten, og samtidig korte ned reisetiden fra 21 til 11 timer.

Dag 1

Vi startet med en to-timers oppgave hvor vi tok for oss én bruker av en bro for så å liste opp behov, ønsker og hvordan en digital tvilling skal snakke med brukeren av broen. Et eksempel kan være en bilfører som kjører over broen eller en entreprenør som skal bygge og vedlikeholde broen. Mange gode ideer og store tanker!

Hackaton: Broen til et smartere samfunn. Foto: Alex Asensi

Foto: Alex Asensi

Dag 2

Dag to av hacaktonet (idé-sprinten) ble avholdt på Evolve Arena på Lillestrøm. Vi tok toget fra Oslo og ble fraktet i en selvkjørende buss bort til varemessen, for deretter å bli inndelt i grupper. Selv ble jeg plassert i en gruppe med tre fine karer hvor ingen kjente hverandre og alle hadde forskjellige bakgrunner. Andreas fra Rambøll prosjekterte bro, Kenneth fra Hære Entreprenør som var anleggsleder ute på E6 ved Hamar og jobbet med brobygging, og Kim fra Areo, et nylig oppstartet firma som jobber med facillity management for bygninger.

Hackaton - Broen til et smartere samfunn

Etter å ha snakket sammen én times tid og blitt kjent med hverandre (noe som også er en del av oppgaven) fant vi fort ut at vi måtte bruke tiden fornuftig og innsnevret oppgaven vi skulle løse. Siden jeg var den eneste med elektrobakgrunn valgte vi å se nærmere på lysarmaturene på broen. Totalt 253 stk plassert langs den 5km lange broen. Vi ønsket å knytte BIM-modellen opp mot den virkelige plasseringen i verden, småkaldt georeferert BIM, og knytte eksterne sensorer mot modellen. Vi fikk tilgang til IFC-filer og laget en egen IFC-modell for lysarmaturene. Vi benyttet et Internett interface som koblet modellen og sensorer sammen som ble vår digitale tvilling.

Ved å importere IFC-filene vi hadde fått og den vi selv hadde laget ble det fort en enighet om at bransjen vår henger etter i hvordan vi skal levere en IFC-modell. Det finnes per i dag ingen definerte standarder på hvordan man skal levere IFC som betyr at tredjepartsprogrammer får det vanskelig med å lese modellene. Problemene kommer når man skal klassifisere og navngi objekter ut i fra egne skrivemåter. En stikkontakt skal for eksempel klassifiseres som en IFCOutlet, men når andre personer skriver inn dette manuelt kan Ifcoutlet eller IFC Outlet plutselig dukke opp.

Her mener jeg bransjen, byggherrer, Standard Norge, programleverandører og ingeniører må komme på banen og ta tak. Kanskje Standard Norge kunne oppgradere sin NS8360 (BIM-objekter), samt at det stilles krav fra byggherrer til å følge denne slavisk. Ved å gjøre dette må programleverandørene levere programmer som følger standarden og vi ingeniørene må bistå til forbedringer og innspill på hvordan det skal være.

Den digitale tvillingen vi lagde i løpet av denne dagen var tenkt som en reell tvilling av broen og ved å knytte sensorer, legge inn forhåndsdefinerte regler og forutsetninger, ville den selv kunne gi beskjed ved behov av vedlikehold, reparasjon, stenging osv. Her var det bare fantasien som stoppet oss! En sensor som sier noe om bevegelsen av broen i kraftig vind, kan være med på å berge personene som er på broen før den eventuelt kollapser. Vi husker også alle VGs avsløring av hvor dårlig vedlikeholdet på norske broer faktisk er i dette landet https://www.vg.no/spesial/2017/de-forsomte-broene/inspeksjoner/. Kunne ikke da en digital tvilling hjulpet til med å kartlegge når en bro er så kritisk skadet at vedlikehold må utføres?

Dag 3

Dag tre av hacaktonet (idé-sprinten) ble brukt til finpussing av presentasjon av oppgaven og presentasjon for jury, deltakere på Evolva Arena og de andre gruppene. Og for en gjeng som hadde stått på det siste døgnet, det var alt fra ingeniører, arkitekter, programmerere, grafikere, eiendomsforvaltere, selgere osv. som utgjorde en herlig miks av mennesker og mange gode ideer.

Det ble dessverre ingen førsteplass på min gruppe, men mange gode relasjoner, kunnskap og overbevisningen om at vi i Rejlers henger med på utviklingen innenfor BIM, IFC og digitale tvilling er det jeg sitter igjen med.

Rejlers Genser

Kanskje vi kunne hatt ett Hackathon internt i firmaet? Vilje til å lære, nysgjerrighet og det å samle personer som ikke har samme forutsetninger til å løse case gir utrolig mange idèer!

Hackaton - Broen til et smartere samfunn

Om Artikkelforfatteren

Lars Johansen

Lars Johansen
Rådgivende Ingeniør Elektro/BIM-tekninker

+ 47 984 95 560
lars.johansen@rejlers.no

Flere nyheter

Rejlers AS

Besøksadresse

Schweigaards gate 15 0191 Oslo

+47 22 33 66 33

Se kart

Rejlers Elsikkerhet AS

Besøksadresse

Schweigaards gate 15 0191 Oslo

+47 958 23 000

Se kart

AJL AS

Besøksadresse

Innspurten 1 B 0663 Oslo

+47 917 68 952

Se kart

Hamar

Besøksadresse

Torggata 52 2317 Hamar

+47 951 95 314

Se kart

Rejlers Elsikkerhet

Besøksadresse

Kjøita 18 4630 Kristiansand

+47 958 23 000

Se kart

Kristiansand

Besøksadresse

Kjøita 18 4630 Kristiansand

+47 917 14 600

Se kart

Arendal

Besøksadresse

Stoaveien 15c 4848 Arendal

+47 476 69 494

Se kart

Lyngdal

Besøksadresse

Stasjonsgata 26 4580 Lyngdal

+47 917 69 019

Se kart

Stavanger

Besøksadresse

Vestre Svanholmen 12 4313 Sandnes

+47 958 23 000

Se kart

Sarpsborg

Besøksadresse

Tuneveien 89 1712 Grålum

+47 900 46 238

Se kart

Tønsberg

Besøksadresse

Åshaugveien 68 3170 Sem

+47 33 34 99 99

Se kart

Trondheim

Besøksadresse

Baard Iversens veg 7 7037 Trondheim

+47 73 84 18 40

Se kart

Tromsø

Besøksadresse

Sykehusveien 23 Bygg 2 9019 Tromsø

+47 96 92 38 25

Se kart