Visjon og brukerprosesser
Som byggherre må man ha en klar visjon på hvilke brukerprosesser man skal tilby i et bygg. Naturlig er det lett å bli styrt av eksisterende leverandører og deres tilgjengelige funksjoner, men med digitalisering og samhandling av data åpner det seg betydelige flere muligheter. I arbeidet med strategi, visjon og brukerprosesser må man tydeliggjøre hva bygget skal være for de forskjellige aktørene, gjerne ved å definere brukstilfeller. Brukstilfeller må ha tydelig verdifokus, slik at man tar de riktige valgene og dermed oppnår ønskede gevinster.
Eksempel på en slik brukerprosess er at du som arbeidstager får mottatt tilpasset informasjon når du kommer til bygget basert på kunnskap om ditt bruksmønster og sensorer i bygget, slik som ledig arbeidsplass med automatisk tilpasset klima til din preferanse.
I arbeidet med brukerprosesser anbefaler vi gjerne innovative og smidige metoder, fokusert på muligheter og ikke teknologi eller begrensninger. Sannsynligvis er dine framtidstanker realistiske allerede om få år.
Databehandling i toppsystem
Et bygg består av mye data fra sensorer og andre dedikerte systemer. Lar man data forbli lukket i disse systemene, mister man gode muligheter for samkjøring og optimalisering på tvers. Samler man data i et egnet felles datalager, såkalt toppsystem, kan man oppnå store gevinster ved å analysere, forstå og optimalisere bruksmønstre raskt og nøyaktig. Med et slikt toppsystem har man i tillegg større fleksibilitet ved fremtidige endringer, krav og nye tjenester, siden man er uavhengig av underliggende teknologier og leverandører.
En forutsetning for å lykkes med et slikt toppsystem er å ha fokus på integrasjonsmuligheter mot dedikerte systemer. Åpne grensesnitt er nødvendig, derfor er det viktig at byggherre stille tydelige krav til leverandører av slike systemer.
Et bygg må fortsatt bygges, men det er data som gir gevinster! (Utsikt fra artikkelforfatterens kontor i Bjørvika.)
Analysere og forbedre
Der man tidligere baserte seg på fageksperter og erfaringsmodeller, vil fremtidens bygg kunne benytte innsamlet data til å kontinuerlig måle byggets effektivitet. Innsamlet data av brukernes bevegelser og handlinger gir stor reell innsikt. Denne informasjonen kan man benytte til å optimalisere raskt og effektivt de dedikerte systemene som er installert i bygget.
Innsamling av data over tid gir svært god innsikt i byggets historikk, man kan dermed følge hvilke parameter som påvirker hverandre. Utvikling av maskinlæring og AI vil i tillegg kunne gi ytterligere innsikt i byggets bruk, med enda større grad av effektivisering som potensiale.
Mobile brukeropplevelser
Som brukere er vi de siste årene blitt vant til mobil som arbeidsplattform, og her ligger kjernen i gode brukeropplevelser også i bygg. Mobilen kan benyttes både som en datainnsamler, men også for å gi brukeren tilpasset informasjon og funksjonalitet. Gode løsninger for brukeropplevelse og funksjonalitet er avgjørende for suksess, både for unge avanserte brukere og eldre som har mer behov for enkelhet. Kombiner dette med analyse og forbedringsprosess som beskrevet ovenfor, og man har en god «forbedringsloop» for å lykkes med fremtidens bygg.
Vil du bokstavelig talt «gjenreise ditt bygg» i fremtiden, må du forholde deg til data fra ditt bygg og din bruker og utnytte dette maksimalt. Våre råd til byggherre, prosjekteringsselskaper, rådgivere og andre i bransjen er å ha fokus på data:
Vær visjonær – Samle dine data – Samkjør og optimaliser – Vær brukerfokusert