Rejlers har initiert et FOU- og pilotprosjekt for Vehicle-to-Home (V2H) teknologi i samarbeid med Oslo kommune og CICERO, som sikter mot å revolusjonere bruken av elektriske kjøretøy (EV) i energistyring. Dette prosjektet åpner for at elektriske kjøretøy ikke bare fungerer som transportmidler, men også som mobile energilagre som kan bidra positivt til energisystemet.
I løpet av 2024 utgjorde elbiler omtrent 90 prosent av nybilsalget i Norge. Tilsvarende tall for 2016 var 4 prosent, noe som illustrerer en tydelig utvikling mot en elektrifisert bilbestand. Dette skaper et betydelig potensial for strømlagring i batteri, som kan brukes som en fleksibilitetsressurs i kraftsystemet. Ved å lade batteriet i bilen når det er overskudd av strøm, og lade det ut når det er et underskudd, oppnås flere ulike fordeler gjennom såkalt toveislading. Rejlers tar nå en viktig rolle i denne utviklingen.
«Hver elbil er en puslespillbit i det store strømnettet, og bruken av disse kan ha stor påvirkning på hele energiforsyningen. Det er gjort flere studier på at toveislading kan bidra til reduserte strømtopper, reduserte strømregninger, økt selvforsyning og bruk av alternative energikilder, men veldig lite på de tekniske løsningene, regulatoriske kravene og brukervennligheten forbundet med implementeringen. Dette ser vi frem til å øke kunnskapen rundt», sier Lisa Jonsson, prosjektleder i Rejlers.
V2H-teknologien gjør det mulig for EV-eiere å bruke bilbatteriene til å forsyne hjemmene med strøm under forbrukstopper, noe som reduserer belastningen på strømnettet og minimerer behovet for kostbare utbygginger av infrastruktur.
Prosjektet går over et halvt år med oppstart i januar 2025, og vil blant annet:
- Kartlegge muligheten for en Vehicle-to-Home (V2H) løsning
- Adressere tekniske og regulatoriske utfordringer.
- Se på utvikling og testing av plattform for toveislading (V2H)
- Vurdere brukervennligheten forbundet med implementeringen og holdninger til toveislading.
Dette er et viktig prosjekt for Rejlers i utviklingen mot fremtidens energisystem.
«Forskning på holdninger til V2H og standarder for installasjon av toveisladere er begrenset. EUs nye energibygningsdirektiv krever ladepunkter med toveislading, i tråd med fornybardirektivet. Dette prosjektet utforsker teknologi som støtter EUs visjon for fremtidens energisystem. Vi takker Klimaetaten i Oslo kommune for å bidra med støtte til dette prosjektet», sier Jonsson.
Om Rejlers:
Gjennom 80 år har Rejlers rådgitt samfunnsbyggere i moderniseringen av bygd og byer, i møte med store, tekniske utfordringer. Rejlers har en sterk tilstedeværelse i hele Norden, med over 3000 ansatte. Rejlers Norge består av over 200 dedikerte medarbeidere, med kontorer Oslo, Hamar, Sarpsborg, Tønsberg, Trondheim, Kristiansand, Arendal, Lyngdal, Tromsø og Stavanger.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Lisa Jonsson, Prosjektleder
Telefon: 96923825
E-post: lisa.jonsson@rejlers.no
For ytterligere informasjon om Rejlers, besøk www.rejlers.no.